Technische bijlage Biobrandstof. (19-06-2004)
Technische bijlage biobrandstof.
( A ) Het merendeel van de vragen die rijzen kunnen bijvoorbeeld beantwoord
worden door De Gemeente Venlo die ons in dit experiment reeds is
voorgegaan.
( B ) CO2 neutraal wil zeggen dat het door de plant gedurende zijn levenscyclus
opgenomen CO2 bij de verbranding wederom vrijkomt.
( C ) “Restafval”: De koek die na persing overblijft wordt benut als hoogwaardig
eiwitrijk veevoeder en het stro spreekt voor zich. Kortom niets gaat
verloren.
1. De ombouw van een dieselmotor op biobrandstof kost ± € 500,00 per cilinder.
2. Een omgebouwd voertuig is voorzien van 2 brandstoftanks waardoor het te allen tijde mogelijk is op biobrandstof ( niet alleen koolzaadolie ) dan wel op gewone diesel te rijden.
3. Het is “proven technology” d.w.z. in het buitenland met name Duitsland rijden er momenteel ongeveer 50.000 dieselvoertuigen zonder problemen op biobrandstof.
4. Hoe het in Nederland gesteld is met garantiebeleid t.o.v. omgebouwde voertuigen ( fabrikanten c.q. importeurs ) dient nagevraagd te worden.
5. Het Rijk zal een ontheffing moeten verlenen i.v.m. accijns vrijstelling.
6. De RABO-BANK dient o.i. bij dit voorgestelde onderzoek betrokken te worden.
7. I.v.m. de afzetmogelijkheden is het wellicht wenselijk de Gemeenten Terneuzen en Hulst hierbij te betrekken.